Jag har slukat böcker hela mitt liv, min första kärlek var Pelle Svanslös och jag vet inte hur liten jag var, men de senaste åren har jag varken haft vilja eller koncentration nog att läsa nästan något alls. Om det inte är riktigt bra. Nu vågar jag nog påstå att jag har en favoritförfattare, även om jag bara läst två böcker, de enda som har översatts till svenska. Han heter Carlos Ruiz Zafon och skriver skitiga mysterier om 20 och 30-talets Barcelona. Precis när jag trodde att ingenting någonsin skulle vara mörkt nog för mig igen efter att ha upptäckt Nick Cave, läste jag slutet på hans andra roman Ängelns Lek (som säkert heter något mycket häftigare på Spanska) och myste i ruggigheten.

Han blev mörkare från första boken till den andra, jag hoppas han fortsätter så. Läs honom, i alla fall, böckerna är ungefär olidligt spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar