Låtsas att man kommer från ett annat land när man raggar på brudar - ja. Beställa hamburgare på engelska - nä.

Jag jobbar på en ganska känd snabbmatsrestaurang, kan vi kalla det för att undvika stämningar och sånt. Jag möter en del ganska speciella människor.

Jag kan berätta om många konstiga fenomen. Jag kan skriva en bok om mänskligt beteende, folk som kommer in bara för att få skälla på någon och sånt, men ett av de absolut konstigaste fenomen har ingenting med ilska att göra. Ett av de konstigaste fenomenen är folk som kommer fram och låtsas att de inte kan svenska. De snackar alltså engelska med mig trots att det står Viktor Edlund på deras kort, sen hör jag dem mumla på svenska till kompisen bredvid.

Och det är flera människor som gör det, ifrån olika sällskap, olika kvällar.

Vi förstår inte. Pågår det en nationell tävling om vem som kan prata engelska med flest kassaexpediter? Är det roligt att göra det? Knuffar de liksom till kompisen i sidan innan och säger "titta, titta, nu ska jag beställa en hamburgare på engelska" och kompisen svarar "nä?! Åh du är så galen Olle!".. .. ... . ?

Men för all del, engelska stör inte oss. Vi är glada så länge vi slipper prata improviserat teckenspråk med de människorna som kommer in och varken kan engelska svenska eller norska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar